علیرضا نوری

استادیار دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی

علیرضا نوری

استادیار دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی

فرهنگ سیاسی، دموکراسی حاکمیتی و اپوزیسیون بی تجربه در روسیه

فرهنگ سیاسی، دموکراسی حاکمیتی و اپوزیسیون بی تجربه در روسیه


مقدمه

هرچند برخی با فروپاشی شوروی و شعارهای دموکراسی خواهانه گورباچف و یلتسین توقع معجزه دموکراتیک داشتند، اما روندهای سیاسی در نظام و جامعة روسیة پساشوروی پس از گذشت دو دهه از فروپاشی نشانگانی از یک دموکراسیِ کارآمد به دست نمی دهد. 

تجمعات پراکنده و ناموثر اعتراضی پیشین و جنب و جوش های روزهای اخیر مخالفین در روسیه برای تشکل «شورای هماهنگی مخالفین» که البته با واکنش کرملین و دستگیری برخی از رهبران مخالف همراه بوده، مویدی بر این مدعا است. حسب تعریف این شورای ضمن هماهنگ کردن اقدامات مخالفین از جمله در ترتیب دادن اقدامات اعتراضی، نمایندگی آنها در گفتگو با کرملین را نیز به عهده خواهد داشت. با توجه به ماهیت فراحزبی و فراجناحی این شورا، مخالفین امیدوارند که از این طریق بتوانند به نحو موثرتری خواسته های خود را به گوش مردان کرملین برسانند. با این وجود، عزم پوتین به تمرکز قدرت، فرهنگ سیاسی اقتدارطلب، تجربه نابسنده دموکراتیک و اپوزیسیون بی شکل از  جمله موانعی هستند که تحقق این منظور را با تردید مواجه می کنند. 


نویسنده: علیرضا نوری

منبع: این مقاله به عنوان گزارش ماه آبان سایت موسسه ابرار معاصر تهران منتشر شده و متن کامل آن به لینک زیرقابل دسترسی است؛

http://www.tisri.org/Default.aspx?tabID=1075

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد